Ofte stillede spørgsmål
Herunder har vi samlet en række af de oftest stillede spørgsmål vedrørende vores systemer, som vi håber, kan hjælpe dig. Har du brug for yderligere hjælp, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os.
Support
Telefon: 7572 0177
E-mail: webreq.support@synlab.com
Mandag – torsdag kl. 8.00-15.00
Fredag kl. 8.00-14.00
Samarbejdsklinikker/CVR-nr.
Den første bruger, der logger på klinikken, får sat sit CVR-nummer ind i WebReq. Andre brugere skal have samme CVR-nummer for at logge på.
Samarbejdsklinikker, der tilgår hinandens klinikker, skal have tilføjet de andres CVR-numre til klinikken. Kontakt det lokale biokemiske laboratorie eller SYNLAB for hjælp hertil.
Er der stadig udfordringer, de ikke kan håndtere, kan klinikken sættes tilbage til den gamle version af WebReq.
MitID-login fejler
Personalet bruger den samme bruger (fællesbruger) i lægesystemet til at tilgå WebReq. Kontakt gerne jeres lægesystem og få oprettet jer korrekt.
Alternativ sættes klinikken tilbage på den gamle WebReq.
Mange MitID-logins på én dag
Log ind med MitID Erhverv én gang dagligt. Hvis der kræves login flere gange i løbet af samme dag, kan det skyldes, at cookies bliver slettet ved luk af browser, og MitID-login’et dermed ikke gemmes.
Jeg har problemer med at logge på fra Minikald:
Du skal fjerne cookies på din pc:
Klik Ctrl+Shift+Delete i browseren, vælg Ryd data (Chrome) eller Ryd nu (Edge/Firefox).
Har du stadig problemer, kan du kontakte vores support på telefon 7572 0177.
Mit lægesystem er nede. Hvordan kommer jeg på WebReq?
Kontakt SYNLAB Medical Digital Services for at få direkte adgang WebReq.
Telefon: 7572 0177
E-mail: webreq.support@synlab.com
Internettet er nede, hvordan mærker og sender jeg så prøver?
Kontakt dit lokale laboratorie.v
Man kan se en oversigt over sidevisningens genvejstaster på: Shift + ?
Listen af genvejstaster kan godt være anderledes afhængig af, om man f.eks. står på ’Bestillingsliste’ eller ’Gemte rekvisitioner’.
Tekst og etiketter rammer ikke korrekt på blanketten
Sideopsætningen kan indstilles manuelt.
Der anvendes pop-up beskeder i WebReq i forbindelse med rekvirering, så derfor skal de være tilladte i browseren.
Vær opmærksom på feltet ’De tilføjede analyser’, når der hentes en rekvisition fra ’Hotellet’.
Søges der på eller erstattes en analyse, skal der ikke oprettes en ny rekvisition (fluebenet skal fjernes). I alle andre tilfælde bibeholdes fluebenet.
VIGTIGT: Ved alle henvendelser er det vigtigt, at du opgiver klinikkens navn, adresse, by, region, e-mail og telefonnummer.
Jeg er ny læge og ønsker at anvende WebReq:
Kontakt Biokemisk Klinik i din region. Se listen over kontaktpersoner.
Jeg er tandlæge og ønsker at anvende WebReq:
Kontakt Nasure på telefon 5050 6040 kl. 9-13 eller e-mail mail@nasure.dk.
Jeg er i en anden form for praksis og ønsker at anvende WebReq:
Kontakt Biokemisk Klinik i din region. Se listen over kontaktpersoner.
Hvor kan jeg finde databehandleraftalen?
Tryk på initialerne i højre hjørne, og tilgå aftalen herfra:
.
.
.
.
Print af databehandleraftale
Det vil på sigt blive muligt at printe databehandleraftalen fra WebReq. Indtil da kan man printe den fra vores hjemmeside.
Bestilling: Hvornår anvendes ”Gem” og ”Udfør”?
Stien: Rekvisitionstype → Analyser → Gem anvendes kun, når noget skal gemmes til egen klinik.
Udfør anvendes ved alle andre tilfælde: prøvetagning, hotel, MobilLab, afleveret af patient o.a.
Flyt til kan anvendes, hvis den forkerte rekvisitionstype er valgt.
Hvor kan jeg finde laboratoriesvarportalen?
Klik på de tre prikker ved Bestilling, og vælg herefter Laboratoriesvarportalen.
Genvejstast: alt + l
.
.
.
.
.
Hvorfor kan jeg ikke vælge andre laboratorier?
I det nye WebReq er det ikke muligt at skifte laboratorie.
Har du en patient, der skal have taget prøver i en anden region, lægges rekvisitionen blot på Hotel.
Hvordan skifter jeg patient? Hvordan finder min WebQuality-patient?
Tryk på patientinfo, og indtast det ønskede CPR-nr.
.
Opret erstatnings-CPR-nr.
Har I fået udleveret et erstatnings-CPR-nr., som skal registreres i WebReq?
Klik på patientinfo/Søg patient:
.
Klik herefter på Ny patient:
.
.
Indtast derefter oplysningerne ved Patientoplysninger:
.
.
.
.
Hvor finder jeg reiterering?
Klik på Oplysninger for at finde reitereringer:
.
.
.
Kopisvar
Denne funktion ikke i den nye WebReq-version.
Til- og fravælg-værktøjsmenu
Klik på initialer. Her kan man til- og fravælge at få vist en værktøjsmenu:
.
.
.
.
Værktøjsmenuen indeholder genveje til: Log ud, Web-Patient Arkiv og Laboratoriesvarportalen.
Jeg har Minikald og vil gerne have adgang til laboratoriesvarportalen.
For at få adgang til laboratoriesvarportalen med WebReq Minikald skal du ført anmode den fællesregionale systemadministration om adgang.
Find anmodningsskemaet på siden Laboratoriesvarportalen, udfyld skemaet, og få den ansvarlige læge til at sende det (med sikker post) til den fællesregionale systemadministration, Team Labsvar, på e-mail: labsvar@rn.dk.
Jeg har Minikald, men jeg kan ikke komme på laboratoriesvarportalen (knappen mangler)
I drop down-boksen ‘På vegne af‘ vælger du den lægeansvarlige i klinikken, som du må agere for. Herefter ses knappen til laboratoriesvarportalen.
Jeg er læge og mangler PTB’er
Kontakt dit lokale klinisk biokemiske laboratorie.
For Region Hovedstaden: Se Region H’s hjemmeside for bestilling af utensilier ved regionslageret.
Jeg er tandlæge og mangler PTB’er
Så kan du bestille PrøveTagningsBlanketter (PTB’er) i formularen via dette link:
Jeg ønsker ikke at få kopisvar på rekvisitioner, som jeg henter fra hotellet:
Klik på Oplysninger, når du henter den næste rekvisition fra hotel.
Udfyld Kopisvar til prøvetager som nedenfor, så der fremadrettet ikke modtages kopisvar på hotelrekvisitioner.
.
Ændringen træder i kraft, når rekvisitionen er afsendt.
OBS! Ændringen gælder fremadrettet for alle patienter og for alle i klinikken.
Jeg ønsker (ikke) egne analyser på egen PTB
Send en e-mail med dit ønske til webreq.support@synlab.com. Husk at opgive klinikkens navn og ydernummer.
Jeg ønsker at flytte en profil
Klik på den ønskede profil og hold musetasten nede, mens du flytter profilen over til det ønskede sted.
OBS! Ved standardvisning Klinikprofiler kan en profil kun flyttes inden for samme gruppe.
Skift evt. til Profiler (alle) for anden gruppering.
Jeg mangler nogle profiler
Det kan skyldes, at de var oprettet til et laboratorie, du ikke længere har adgang til.
Kontakt evt. laboratoriet, hvis du har spørgsmål til dette.
Hvordan ser jeg delte profiler?
Delte profiler vil blive vist under klinikkens egne profiler:
Har du tidligere hentet delte profiler ind til egen klinik, vil visningen derfor være dobbelt.
Her kan du enten vælge at fjerne deling eller slette de profiler, der ligger dobbelt.
Kan man lave en patologi-profil?
Tryk på tandhjulet, og vælg Opret / Rediger profiler:
Vælg herefter PAT:
Opret herefter profilen.
Hvordan kan jeg se, om der er problemer med WebReq?
Det kan du se under menupunktet Support → Driftsstatus
Jeg har ønsker til forbedring, en forespørgsel eller vil indberette en fejl
Klik på initialerne i øverste højre hjørne, og vælg Kontakt SYNLAB (WebReq):
.
.
.
.
.
I drop-down-menuen kan du vælge mellem Indberetning af forbedringsønske, Forespørgsel og Indberetning af fejl. Vælg et emne, indtast din besked, og afslut med Send.
Spørgsmål og svar til Web-Patient
Find spørgsmål og svar vedrørende Web-Patient i FAQ’en på web-patient.dk.